دسته بندی وب سایت ها

رمضان
رمضان Follow
14 Sep 2013
دسته بندی وب سایت ها

مجموعه ای از تعدادی فايلهای حاوی متن، تصویر یا گرافیک و … متصل به هم، که غالباً شامل یك صفحه اصلی – Home Page – می باشد که بر روی یك خدمات دهنده اینترنتی (Server) قرار دارند و به عنوان مجموعه ای از اطلاعات توسط یك فرد، گروه یا سازمان تهیه و نگهداری می شوند و عموم مردم می توانند بوسیله اینترنت به آن دسترسی داشته باشند.
اين مجموعه فايل ها با فرمت HTML یا (Hyper Text Mark up Language) شناخته می شوند. هر بازديد کننده از وب سایت با وارد کردن نام اینترنتی وب سایت (Domain Name) در مرورگر وب (Web Browser) به صفحه اصلی وب سایت که معمولاً نام هایی همچون index.html و یا default.html دارد، دسترسی پیدا می کند و از طریق این صفحه به سایر صفحات دیگر وب سایت هدایت می شود.

دراین پست ما وب سایتها را بر اساس روش طراحی و نوع وب سایت دسته بندی کرده ایم

دسته بندی بر اساس روش طراحی  :

1. وب سایت استاتیک : وب سایتی است که در طراحی آنها از HTML، CSS و جاوا اسکریپت استفاده می شود و محتوا این وب سایت ها فقط توسط افراد حرفه ای و متخصص وب قابل بروز رسانی است. هزینه طراحی این وب سایت ها پایین است اما هزینه نگهداری و بروز رسانی آنها بالا است.

2. وب سایت های داینامیک : وب سایت هایی هستند که به کمک برنامه نویسی وب و سیستم مدیریت محتوا تولید شده و محتوای این وب سایت ها توسط صاحبان آنها قابل بروز رسانی و تغییر است. این وب سایت ها معمولاً با زبانهای برنامه نویسی ASP.Net، PHP و … ایجاد می شوند و از تکنولوژیAjax  نیز بهره می برند. مزیت این نوع وب سایت ها نسبت به وب سایت استاتیک این است که صفحات آن قابل اضافه شدن و اطلاعات آنها قابل تغییر است.

3. پرتال ( پورتال ) : پرتال ها به وب سایت های بزرگ و داینامیک اطلاق می شود که معمولاً از چند وب سایت در کنار هم تشکیل می شوند و برای استفاده سازمانهای بزرگ و متوسط بکار می روند. بعنوان مثال پرتال های خبری که شامل بخش های انتشار خبر، عضوگیری، نظر سنجی و … می باشد.

4. وب سایت های فلش : اینگونه وب سایت ها از جذابیت گرافیکی و بصری بسیار بالایی برخوردار هستند اما سه اشکال عمده دارند که یکی بارگذاری کند این وب سایت ها در اینترنت ، عدم خوانده شدن محتوا این وب سایت ها توسط موتورهای جستجوگر و همچنین عدم توانایی در بروز رسانی این وب سایت ها توسط صاحبان آنها خواهد بود.

دسته بندی دوم : دسته یندی بر اساس نوع صفحه وب!
تقریبا سه نوع دسته بندی کلی در نوع صفحات وب داریم:

  •  وبلاگها
  •  وب سایتها
  •  و ftp ها

– وبلاگها با محوریت انتشار مطالب شکل گرفتند و تقریبا همه آنها امکانات رایگان مناسبی در اختیار کاربران خود قرار می دهند و کاربران می توانند مطالب خود را در وب انتشار دهند و معمولا کاربرد آنها در زمینه انتشار اطلاعات است و آدرس دسترسی آنها زیر دامنه ای از آدرس اصلی ارائه دهنده خدمات است و امکان ارسال فایل و مدیریت آن در اکثر وب لاگها فراهم نمی باشد.

وب سایتها در دسته بندی های مختلف و با اهداف گوناگونی طراحی و منتشر می شوند و تشکیل شده از حداقل یک دامنه اینترنتی و یک فضای میزبانی بر روی سرور هستند.

– و دسته  دیگر ftp ها هستند که کاربرد در زمینه انتقال فایل دارند که معمولا کمتر کسی آشنایی و سر و کار با این مورد دارد.


Leave a Reply

Logged in as رمضان. Edit your profile. Log out? Required fields are marked *